Mancave

Random Mancavator (Klik om te verversen)

Deels vliegtuig, deels auto: de Bugatti Veyron slaat terug

do 9 februari 2012, 2.108 views

Bugatti Veyron Super Sport

Herinner je je Andy Frost nog? De Brit die een weinig opzienbarende Victor omtoverde tot de snelste bak die nog op de openbare weg mag rijden? Daarmee gaf ‘ie zelfs de Bugatti Veyron het nakijken. Voor even dan. Want hoewel Andy inmiddels een derde incarnatie van z’n Red Victor heeft gepresenteerd (3.000 paardenkrachten, schoon aan de haak), slaat de professionele autobouwer terug met de Bugatti Veyron Super Sport. Hard en genadeloos.

‘Wannabe-Bugatti-killer’ Red Victor 3

Met 1.200 paarden in het vooronder van de Bugatti Veyron Super Sport heeft het merk uit de Franse Elzas de titel ‘snelste street legal productieauto’ weer terug. Het neusje van de zalm onder de supersportwagens is op het eigen testcircuit geklokt op een imposante 431 km/u. Met klamme handjes aan het stuur!

Mocht je het hebben gemist: Bugatti is een sportwagenmerk dat is opgericht door de Italiaan Ettore Bugatti. Zijn fabriek vestigde hij in het Franse Molsheim. Van 1909 tot 1947 worden er bijzondere (en snelle) auto’s gemaakt. In 1998 komt het merk opnieuw tot leven als Volkswagen de merkrechten koopt. Al snel daarna wordt de beslissing genomen dat er iets bijzonders mee gedaan moet worden. De hoge heren bij VW komen hun belofte na: er kwam een auto met een vermogen van 1.001 pk, ontworpen door ItalDesign, die alle records brak op het circuit maar waarmee je tegelijkertijd ook rustig door de stad kon rijden. Precies, de Bugatti Veyron.

In de tv-serie Man Made van National Geographic Channel wordt het merk aan een nader onderzoek onderworpen en leren we meer over de godfather onder de supersportwagens.

Tweederde warmteverlies

de opstijgsnelheid van een Boeing 747

Over die pk’s: eigenlijk produceert de zestienpitter in de Veyron 3.000 pk, net als de Red Victor. Bijna tweederde daarvan gaat echter direct verloren in de vorm van warmte, dus vandaar dat . Daar hoeven we echter niet al te rouwig om te zijn, want desondanks bereikt hij in minder dan 17 seconden de 300 km/u. Ter illustratie: dat is de opstijgsnelheid van een Boeing 747. En denk maar niet dat de rek er dan wel uit is. Zelfs op die snelheid trekt hij dan nog altijd vrolijk door.

Het bijzondere aan de Bugatti is dat er kosten noch moeite zijn gespaard. Logisch dat de auto zo goed als onbetaalbaar (in de catalogus vanaf € 1.810.478,-) is, maar dan héb je wel wat. Bijvoorbeeld:

  • Veel onderdelen van titanium én handgemaakt.
  • Een V16-motor, waarvan het een week duurt om ‘m te bouwen (alleen al de motor).
  • Een radiateur bouwen vergt slechts 15 uur, maar daarvan heeft de Veyron er dan wel 10 nodig.
schroeven van de nieuwste Bugatti Veyron

Zie je deze schroeven? De voorkant van de Veyron wordt met slechts 14 van deze jongens aan de achterkant vastgezet. Ze zijn wel van titanium en ze kosten 100 dollar per stuk.

Snel rijden, snel remmen

Ook heb je dan remmen die gemaakt zijn door een bouwer van remmen voor passagiersvliegtuigen (te weten: massieve schijven van carbon en titanium). Toch zijn ook de remmen alleen niet voldoende om een auto die ruim 400 km/u rijdt snel te kunnen stoppen. Daarvoor is een extra remsysteem in de auto verwerkt: de airbrake. Als je de rem boven de 200 km/u intrapt, schiet de achterspoiler in een hoek van 55 graden omhoog en breekt daarmee de aërodynamica. Rijd je op topsnelheid en trap je de rem in, dan sta je binnen 10 seconden stil, dankzij het gecombineerde remsysteem dat tweemaal de zwaartekracht weet te genereren.

‘Laat die winterbanden maar zitten’

Een klein maar onmisbaar onderdeel aan de Bugatti is de sensor die de achterspoiler bestuurt. Niet alleen moet deze razendsnel reageren bij een remactie, ook voor het op hoge snelheid op de weg houden van de auto is de sensor die de hoek van de spoiler aanstuurt, essentieel. Een wijziging van slechts 2 graden heeft al een grote invloed op de besturing van de auto. Daarnaast zijn de banden op maat gemaakt en kun je er zo ongeveer alles mee doen wat jouw stuurkunst toelaat. Na 10.000 kilometertjes zijn ze echter wel op en heb je maar beter de 17.000 dollar voor een reservesetje klaar liggen, want anders is het uit met de pret.

Bovenstaande en nog veel meer verbazingwekkende feiten over de Bugatti Veyron ontdek je in de docu van National Geographic Channel. Hij staat in 4 delen op YouTube en duurt zo’n 3 kwartier en kun je hieronder bekijken (aan het eind kan je telkens verder klikken naar het volgende deel). Laten we hopen dat Andy Frost er ook naar kijkt en zich nóg een beetje kwader maakt. Dan kunnen we binnenkort waarschijnlijk genieten van de ‘Red Victor 4’.

De Snelste Auto Ter Wereld (maar voor hoelang?)

Disclaimer: ja, we weten dat deze auto energielabel G heeft en er op topsnelheid 100 liter benzine in 12 minuten doorheen jaagt. Om over de CO2-uitstoot nog maar te zwijgen. We beloven dat me ‘m niet als bedrijfsauto in gaan zetten.

 

  • dess

    Zet ze allebei maar op de dragstrip, eens kijken welke van de twee veruit het snelste is. (ik zal alvast een tipje oplichten: de buggati gaat met pijn in de billen naar huis

  • Pingback: » High class-tuning » Mancave()

  • Tom

    Geen V16 maar een W16.

    Zijn eigenlijk 2 V8 motoren langs elkaar en niet achter elkaar.

  • DerRudi

    Vette docu!