Mancave

Random Mancavator (Klik om te verversen)

Mancave behind the scenes: Testrit in Burton #1

wo 18 mei 2011, 1.852 views

km-teller-burton

Vorige week schreven wij al over ons bezoek aan Burton Car Company, waar we veel ‘ins & outs’ te weten kwamen over de omgebouwde 2CV’s. Maar wat heb je nou aan een auto als je er alleen maar over schrijft? Auto’s zijn er om in gereden te worden!

En de Burton waar wij in mogen rijden is er niet zomaar eentje. Het is Burton #1, oftewel de allereerste, die ook nog eens de privé-auto is van Burtondirecteur Iwan Göbel. Dat is nog eens laagdrempeligheid! De teller van dit exemplaar staat inmiddels op 230.000 (“Ik rij hem gewoon helemaal af!” aldus Iwan). Na een kleine gymnastiekoefening (Burton #1 heeft geen portieren) is het aan ondergetekende om de wagen te besturen.

burton-electric-burton-1

Vet geluid

Ik heb nog nooit in een 2CV gereden, dus rijden in een tot Burton omgebouwde Eend is voor mij eigenlijk dubbel nieuw. Na het starten (op contact zetten met de sleutel en de startknop indrukken) is het eerste dat me opvalt het vette geluid. En dat voor een tweecilindermotortje met zo’n 35 pk!

Oldschool rijervaring

Het schakelen is in het begin flink wennen; de achteruit zit op de plek waar normaal de eerste versnelling zit en de 1 zit linksonder. ‘Denk eraan hem niet onder het rijden in z’n 1 te zetten,’ geeft Alain me nog mee. ‘Dat kan alleen vanuit stilstand, de eerste versnelling van een eendbak is namelijk niet gesynchroniseerd.’ Bij het achteruit uitparkeren en wegrijden van de parkeerplaats blijkt al dat het een echte old school-rijervaring wordt. Niks stuurbekrachtiging, gestroomlijnd schakelen of rembekrachtiging; werken zal je! En dat is juist gaaf: ik voel graag dat ik wat doe en dat is in deze Burton absoluut het geval. Het knipperlicht ben ik nog niet helemaal meester, trouwens. Indrukken en naar boven voor rechts, uittrekken en naar onder voor links… of zoiets.

pov-burton

Gaspedaal vloeren

Optrekken gaat niet supersonisch, accelereren ook niet. Dat komt misschien ook omdat ik het gaspedaal nog lang niet vloer (we willen niet meteen de auto van de baas stukmaken). Na een paar bochten en rechte stukken trap ik hem toch maar even op z’n staart en dat is erg fijn. De motor brult, de lichtgewicht kitcar schiet vooruit, de wind wappert over het voorruitje… en dan ga je nog geen 100. Doordat hij zo licht en laag is, lijkt het alsof je veel sneller gaat.

Burton Electric

burton-electric
De gloednieuwe elektrische variant van Burton staat ook op het programma. In principe is deze auto ‘gewoon’ een Burton, maar dan met elektromotor en accucellen om hem te voeden. Maar omdat de auto voor meer dan 1/3 is aangepast (zowel koets als motor heeft weinig meer van doen met een oude eend) gaat hij voor de RDW als nieuwe auto gelden en moet daarvoor aan veel meer eisen voldoen, zoals mistlamp en gordels. Al die ‘extra’s’ hebben ze mooi weg weten te werken waardoor deze auto toch de uitstraling van de normale Burton heeft meegekregen. Coole paintjob ook, dat blauw met bliksems.

Duurzaamste ter wereld

Deze wagen wordt bestuurd door Alain, die zoals je in de behind the scenes al kon lezen de Burton Electric als afstudeerproject had. Je kunt in de Electric gewoon het “wattpedaal” intrappen en gaan, maar voor mensen die ook hier de old school-ervaring willen, is de optie ingebouwd om hem op handgeschakeld te zetten. Verder kent de auto twee rijstanden: een economische en een snelle. Op snel ermee! Het is vooral tof dat hij erg stil is (je hoort alleen zo’n typisch ‘opstijgend’ elektrogeluid) en toch hard gaat. Heb je 20.000 euro over, dan moet je de duurzaamste sportwagen ter wereld zeker gaan bouwen. En dan blog je er natuurlijk over op Mancave.

Reacties (1)

  1. Mancave behind the scenes bij Burton Car Company » Mancave op 18 mei 2011

    [...] Toen wij vorige maand op de AutoRAI liepen was er één stand die ons direct opviel. Burton Car Company was één van de weinigen in de Amsterdamse evenementenhal die een echt DIY-gehalte heeft, en daarmee zitten we dus behoorlijk op één lijn. Dus besloten we eens een wat uitgebreider kijkje te gaan nemen bij hun fabriek in Zutphen, die er overigens meer uitziet als één grote werkplaats. (Zie deel 2 voor onze rijervaring). [...]

    In strijd met de regels Reageer

Reageer

(spelregels)

Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.