Mancave

Random Mancavator (Klik om te verversen)

Motor-tunen voor dummies Pt II: mechanisch tunen

zo 16 januari 2011, 12.944 views

mechanisch tunen

Na een blog over chiptuning kon een blog over mechanisch tunen natuurlijk niet uitblijven. Voor de echte mannen die graag hun handen uit de mouwen steken. Met dank aan Patrick, een fanatieke lezer van Mancave. (Tip: neem eens een kijkje op zijn nieuwe site.)

Je wilt snel. Zo snel mogelijk. En een beetje lawaai is natuurlijk ook nooit weg. In de schuur staat nog een oude Renault 5 uit 1983. Bij een autohandel heb je een oude Rover 3500cc V8 benzinemotor op de kop getikt. Nou is het de kunst om die V8 in dat Renaultje te krijgen. Als dit dan het resultaat is, mag je wat ons betreft trots zijn.

In de tunerswereld wordt het vaker gedaan. Vooral in de Volkswagen-scene gebeurt het veel. Volkswagens zijn bijzonder geschikt voor een motortransplantatie. Bij de nieuwere modellen borduren fabrikanten vaak door op oude motoren. De motorsteunen zitten daardoor meestal op dezelfde plek, waardoor je met het uitwisselen van enkele onderdelen de motor passend kan maken zonder extra laswerk.

Racebusje

Een waanzinnig voorbeeld is deze T3 met Volkswagen Passat R36 motor en 2 turbo’s. Hier kwam overigens wel enig laswerk bij kijken.

TDI Tuning

TDI Motortunen

http://www.youtube.com/watch?v=ZMXnbYUNpa8

Tunetips voor je huidige motor

Een nieuwe motor plaatsen is leuk voor gevorderden. De vraag is: wat kan je allemaal doen om je huidige motor beter te laten presteren? We gaan hierbij even uit van een standaard atmosferische benzinemotor zonder turbo.

Om goed te functioneren heeft een motor zuurstof, brandstof en een ontstekingsbron nodig. Meer zuurstof plus meer brandstof is een krachtiger ontbranding, is meer vermogen. Bij mechanisch tunen letten we op deze drie factoren. Daarnaast is het belangrijk dat de uitlaatgassen snel afgevoerd worden. En tot slot willen we natuurlijk zo min mogelijk weerstand.

1. Open luchtfilter

Wie zijn auto wil opvoeren kan dat doen door aandacht te besteden aan de luchttoevoer. Om meer zuurstof in de motor te krijgen plaatsen veel mensen een ‘open luchtfilter’. Dit is vaak een paddenstoelvormig luchtfilter met een groter oppervlak dan een standaard filter.

Zo’n open luchtfilter heeft alleen wel een belangrijk nadeel. Het heeft geen luchtfilterhuis. Hierdoor is de lucht die binnenkomt vaak warmer en dus minder zuurstofrijk. Een open luchtfilter is alleen een succes als je hem goed plaatst. Je moet dus precies weten wat je doet, wanneer je de luchtfilters gaat vervangen.

2. Maak de luchtinlaat zo glad mogelijk

Lucht stroomt sneller langs superglad metaal. Fabrikanten laten de luchtinlaat vaak ruw, om te besparen op productiekosten. De meeste consumenten zijn er toch niet op uit om hun motor optimaal te laten presteren. Daarom wordt de kop van de motor vaak ‘geflowed’. In normaal Nederlands: je polijst de inlaatkanalen.

3. Aanpassen van de nokkenas

De nokkenas opent de kleppen van de motor, waardoor het mengsel van zuurstof en brandstof de motor binnenkomt en weer verlaat. Met een andere nokkenas (sommige motoren hebben er twee) kan je de kleppen eerder, later en/of verder openen.

Pas wel op. Het gedrag van je auto verandert en je benzineverbruik stijgt enorm. Een auto met een scherpere nokkenas rijdt bijvoorbeeld niet fijn in de file. Rustig optrekken is er niet meer bij. De auto bokt en steigert schoksgewijs vooruit. Veel vermogen is leuk, maar wel op het moment dat je er wat mee kunt. Tip: doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent. Als je een scherpere nokkenas plaatst, moet er vaak meer worden aangepast, zoals de klepveren.

4. Uitlaatspruitstuk

Een goed afgestelde motor kan zijn uitlaatgassen makkelijk kwijt. Veel fabrikanten laten vermogen liggen bij het uitlaatspruitstuk. Het meest ideaal is een spruitstuk dat de gassen glijkmatig en met optimale tegendruk afvoert. Daarvoor is het belangrijk dat de uitgangen naar de uitlaat van elke uitlaatpoort even lang zijn. In de praktijk is dat vaak anders.

Bij dit standaard uitlaatspruitstuk zie je dat de ene cilinder een langer uitlaattraject heeft dan de eerste. Hierdoor ontstaan wervelingen, die de stroom van uitlaatgassen niet ten goede komen.

Een oplossing hiervoor is een zogenaamd spaghettispruitstuk, voor veel autotypes zijn deze te koop, voor andere moet je ze zelf lassen. Dit is een foto van een door ons zelf gemaakt spaghettispruitstuk voor een Daihatsu Charade uit 1991. Hier is goed te zien dat de trajecten ongeveer even lang zijn.

spaghettispruitstuk

5. Katalysator

In een standaard katalysator ‘verlies’ je vaak vermogen. Dit is een buis, met daarin een raamwerk van metalen dat de uitlaatgassen moet zuiveren. Een katalysator zorgt voor erg veel tegendruk, waardoor de motor minder goed kan uitademen. De beste oplossing hiervoor is een racekatalysator. Deze heeft grotere openingen. Je kunt de katalysator natuurlijk ook verwijderen, al kan het zijn dat hij dan niet door de APK-keuring komt. Dit is afhankelijk van het bouwjaar van je auto, de uitstoot na het verwijderen en je kentekenpapieren.

6. Verminder de weerstand

Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het vermogen van de wielen. Elk draaiend deel van je motor gebruikt energie. Er gaat dus vermogen verloren. Dit noemen we aandrijfverliezen. Gebruik daarom zo licht mogelijke onderdelen, maar overdrijf niet. Het gedrag van je motor kan aanzienlijk veranderen.

Een vliegwiel word vaak lichter gemaakt door deze ‘af te draaien’, of door een andere te monteren die lichter is. Hoe lichter het vliegwiel is, hoe minder aandrijfverlies. Een nadeel is dat je motor minder ‘rond’ gaat lopen. Is je vliegwiel te licht, dan draait hij slecht in de lage toeren. Je vliegwiel kan zelfs exploderen, of, wanneer hij niet goed is uitgebalanceerd, voor extreme slijtage in de lagers zorgen.

Golf F40

Hard werken wordt beloond. Daar staat ie dan, je getunede bak. Van de buitenkant is het een vette Golf 4. Onder de motorkap brult een beest. Deze Golf heeft een top van 300+ en gaat van 0-100 in 3,7 seconden.

Tot slot. Even terug naar deel 1 over chiptuning. Gebruikt je auto een Electronic Control Unit, dan moet je die chip natuurlijk wel even afstellen op de aangepaste motor.

reacties (6)

  1. daihatsu crosser op 24 juni 2013

    dat van die spagetti klop niet want die moet apart op de moter afgesteld worden een van een 1.6 en 1.3 verschillen door de tegendruk je kan dat dus self nooit maken!Het zal misschien wel leuker klinken maar je hebt er nix aan.!!

    In strijd met de regels Reageer
  2. Roxy op 7 juni 2011

    Inlaatpoorten van cilinderkop mogen inderdaad niet spiegelglad zijn. Wel kun je de gietnaden en dergelijke gladmaken. De auto gaat van dit soort tuning wel lekker herrie maken. Bij mijn racemonster zijn al deze punten grondig onder handen genomen en nu staat ie grommend, snuivend en stampend bij ieder stoplicht te wachten tot ie weer mag. Als er dan een KLPD auto naast je staat is dit toch iets minder relaxed.;-)

    Pluspunt: Als ik m`n gas loslaat ploffen er van die leuke vlammetjes uit m`n demperloze uitlaat. Mechanische tuning rules!!

    In strijd met de regels Reageer
  3. raymon op 19 februari 2011

    kun je voor mij ook zon spaghetti maken?

    wil er ook graag een hebben, maar is heel moeilijk aan te komen voor deze auto.

    In strijd met de regels Reageer
  4. erik op 26 januari 2011

    puntje 4 uitlaatspruitstuk

    'hier is goed te zien dat de trajecten ongeveer even lang zijn'

    ammehoela

    kijk maar een goed! het verschil tussen cil 1 en 4

    In strijd met de regels Reageer
  5. ape op 26 januari 2011

    goede tip randy, voor de verderrest, leuk als je van knutselen houdt maar geen idee hebt hoe je verder moet.

    In strijd met de regels Reageer
  6. Randy Postma op 22 januari 2011

    Ik zou tip 2 maar rap verbeteren voordat mensen echt hun inlaat gaan polijsten dankzij jullie geweldige advies. Als je de inlaatpoorten op je kop gaat polijsten dan krijg je minder werveling en word de benzine nevel minder goed gemengt met de lucht. Resultaat is dat je dan een slecht ontbrandend mengsel gaat krijgen. De uitlaatpoorten kan je wel polijsten en je inlaatbuis is ook niet zo'n punt maar de cilinderkop moet nooit te glad worden.

    In strijd met de regels Reageer

Reageer

(spelregels)

Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.