Efteling-attracties in miniatuur: De maker aan het woord

Efteling-attracties in miniatuur: Fata Morgana in miniatuur

We schreven eerder al over de Efteling-attracties in miniatuur van übermodelbouwer Rick van Riel. Van dit soort projecten kun je alleen maar onder de indruk zijn. Wij zijn dat in ieder geval wel! Nieuwsgierig naar zijn verhaal zochten we contact met Rick en ziehier, een blogpost van the man himself.

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Rick van Riel en ik ben nu 16 jaar. Al zo lang als ik me kan herinneren is knutselen mijn grote passie en ik vind het nog altijd erg leuk om met mijn handen bezig te zijn. Eigenlijk is dit pas echt begonnen toen ik zo’n vijf jaar geleden op het idee kwam om het Spookslot van de Efteling na te bouwen…

Het Spookslot

Spookslot Spookslot

Het Spookslot was mijn eerste miniatuurattractie. Ik ben begonnen met het maken van het decor en later heb ik hier ook wat bewegingen in gemaakt. Oorspronkelijk moest iedere show met de hand worden bediend maar tegenwoordig gebeurt dit door een PLC. In het Spookslot zijn twee motoren verwerkt die zorgen voor de beweging en voor de belichting heb ik led’s gebruikt.

De Indische Waterlelies



Na de bouw van Het Spookslot ben ik begonnen aan een miniatuur van De Indische Waterlelies. Het idee om De Indische Waterlelies na te bouwen was er al voor dat ik aan Het Spookslot begon maar bleek toen nog iets te hoog gegrepen. Later heb ik het idee toch weer opgepakt en dit keer met succes. Het grootste probleem was het maken van de lelieblaadjes met het bijbehorende mechaniek. Ik heb hier echt van alles voor geprobeerd maar de uiteindelijke oplossing bleek heel simpel.  Nieuwsgierig? Kijk dan even hier.

Fata Morgana in miniatuur

Zo’n tweeënhalf jaar geleden, juni 2008 om precies te zijn, ben ik begonnen aan mijn grootste project tot nu toe: De Fata Morgana in miniatuur. Het is nog niet klaar maar ik zal in deze blog kort proberen te vertellen hoe hetgeen wat ik nu al heb tot stand is gekomen.

Fata Morgana Fata Morgana

De bouwtekeningen

Ik ben dit project begonnen met het maken van een aantal bouwtekeningen. Van de originele attractie zijn nooit tekeningen of plattegronden verschenen dus heb ik alles naar eigen idee op schaal getekend in AutoCAD. Ik heb hierbij veel gebruik gemaakt van (lucht)foto’s, Google Earth, filmpjes en natuurlijk mijn eigen ervaringen uit de attractie. Ik bouw deze miniatuur op schaal 1:25, wat betekent dat een mens ongeveer 7 cm hoog is. De afmetingen van mijn maquette zijn 3.60m x 2.40m en de toren is iets hoger dan een meter.

Plattegrond Fata Morgana Zijaanzicht Fata Morgana

Enkele tekeningen van de plattegrond en het gebouw.

Het bootjessysteem

Het bootjessysteem van mijn miniatuur-Fata Morgana heeft al een aardige ontwikkeling achter de rug, ik ben inmiddels al bezig aan een 3e versie! Maar ik zal bij het begin beginnen.

Het eerste systeem leek het meest op het systeem uit de originele attractie. Ik had een vaargoot gemaakt van multiplex die ik van binnen zou bekleden met zijl. Door deze goot zou een kabel gespannen worden die de bootjes voort zou trekken door het water. Ik kwam er echter al snel achter dat echt water voor veel problemen zou gaan zorgen en een kabel spannen in een goot die uit losse delen is gemaakt is ook niet echt handig. Ik heb toen besloten om van dit systeem af te stappen en te zoeken naar een ‘droge oplossing’.

Vaargoot Vaargoot Fata Morgana Vaargoot Fata Morgana

De vaargoot die ik had gemaakt van multiplex.

Het tweede systeem moest dus een ‘droog systeem’ worden. Ik ben begonnen met het maken van een bodemplaat van MDF die bestond uit zes delen van 1.20m bij 1.20m. Op deze platen maakte ik een soort rails van aluminium waar de bootjes overheen konden schuiven. Tussen deze rails was een kabel gespannen die over wieltjes liep en zo de bootjes vooruit trok. Voor de onderstellen van de bootjes heb ik verschillende materialen uitgeprobeerd. Ik ben begonnen met aluminium, gevolgd door plexiglas en uiteindelijk maakte ik ze van kunststof (snijplankjes).

In principe werkte dit systeem goed maar het had wel veel last van slijtage en het ging ook nog veel te snel. Deze problemen waren wel op te lossen maar gezien de aanpassingen die ik dan zou moeten doen en de kosten daarvan leek het mij ook wel interessant om eens te gaan experimenteren met een totaal nieuw idee.

Bodemplaat Fata Morgana Bootje met onderstel Onderstel bootjes

De bodemplaat met de verschillende bootjes en hun onderstellen. Meer over dit systeem is te zien in Fata Morgana in miniatuur deel 1 en deel 2

Het 3e systeem is een stuk eenvoudiger dan zijn voorgangers maar daardoor misschien ook wel doeltreffender. Het bootje wordt niet meer voortgetrokken door een kabel maar heeft een eigen motortje op batterijen gekregen. Het bootje volgt via een zwenkwiel en een magneet een ijzerdraad die in de bodemplaat is gemonteerd.  Ik heb hier al een testmodel van gemaakt en ik ben er erg tevreden over. De snelheid is nu goed en het is ook makkelijk te onderhouden.

Bootje Fata Morgana Bootje Fata Morgana Bootje Fata Morgana

Het eerste proefmodel van Knex en de uiteindelijke versie. Meer over dit systeem is te zien in
Fata Morgana in miniatuur deel 5

Het decor

Hetgeen waar tot nu toe de meeste tijd in is gaan zitten, is ongetwijfeld de bouw van het decor. Ik ben hier zo’n anderhalf jaar geleden mee begonnen en het is nu in grove lijnen klaar. Op de plattegrond  die ik hierboven al liet zien kun je zien dat ik van iedere scène een soort bak heb gemaakt waarin het decor komt.  Dit heb ik gedaan omdat ik de hele miniatuur uit elkaar moet kunnen halen en zo weet ik ook zeker dat alles altijd goed op elkaar aan zal sluiten. Op de inrichting van de decors zelf zal ik nu niet te ver ingaan, want ik denk dat de foto’s voor zich spreken.

Collaga Fata Morgana

Bewegingen

Om het decor van mijn miniatuur nog meer tot leven te laten komen heb ik er ook een groot aantal bewegingen in verwerkt. Veel van deze bewegingen worden, net als in de echte attractie, aangedreven door nokkenschijven. Het principe van de nokkenschijven is heel eenvoudig: In de draaiende houten schijfjes heb ik  hobbels en uitsparingen gemaakt die worden afgetast door een soort armpjes. Deze armpjes staan via fietsremkabels in verbinding met de bewegende onderdelen in het decor en geven zo de bewegingen door. Behalve de nokkenschijven heb ik nog vele  andere mechaniekjes gemaakt voor bijvoorbeeld de schuifdeuren, gordijnen, reus, kantelkamer, krokodil enz. In totaal zijn er zo’n 21 motoren gebruikt die straks samen met het licht worden aangestuurd door een PLC.

Nokkenschijven Mechaniek gordijn troonzaal Fata Morgana

De nokkenschijven van de eerste twee scènes en het mechaniekje voor het gordijn in de troonzaal.  Meer over deze technieken kun je zien in Fata Morgana in miniatuur deel 4 en deel 5.


Wil je op de hoogte blijven van Rick’s projecten? Hou dan zijn Youtube-kanaal in de gaten, waar hij regelmatig nieuwe filmpjes post. Natuurlijk houden wij zijn projecten ook in de gaten, dikke kans dat er over een tijdje weer een blogpost over verschijnt op Mancave!

44 Comments
  1. Reply
    Albert Jan 20 januari 2011 at 17:52

    Ik heb met bewondering alles even doorgelezen en bekeken.

    Ik weet niet welke richting aan schoolopeliding jij nu volgt, maar ik ben daar erg benieuwt naar.

    Zelf ben ik Medisch Instrumentmaker en als ik het zo bekijk moet jij de Instrumentkamers Opleiding (Leiden) gaan volgen en een aanvullende opleiding Digitale Techniek gaan doen.

    Daarmee wordt jij iemand die een geweldige toekomst voorzich heeft en waar elk bedrijf zijn handen voor dicht mag knijpen om jou als werknemer binnen te halen.

    Ik wens je heel veel geluk en plezier in je werk.

    Ik zal je op de voet blijven volgen.

    Klasse kerel !!!!

    Albert Jan

  2. Reply
    Richard 20 januari 2011 at 17:10

    Super, ik ben zelf (45) ook spoor-modelbouwer HO,maar dit …. super ga zo door, ook de techniek die je toepast.

    Ik ben zelf ook een aardige techneut maar op jou leeftijd.

    Ik heb je site aan favorieten toegevoed.

    Succes verder en ik zal regelmatig je site bekijken

  3. Reply
    Ron van den Berg 20 januari 2011 at 14:28

    Zo zie je maar weer de jeugd heeft wel degelijk toekomst.

    Wat een ijver en van A to Z in de puntjes , petje af.

  4. Reply
    Paul 20 januari 2011 at 14:13

    Sprakeloos… wat een inzicht en vakmanschap toont deze jongen nu al… GEWELDIG!

  5. Reply
    Angel 20 januari 2011 at 13:54

    Rick, super man zoveel doorzettingsvermogen en zulke mooie bouwobjecten. Petje af voor iemand van 16!

  6. Reply
    johan 20 januari 2011 at 13:43

    als ik de efteling was zou ik hem gelijk een contract geven voor onbepaalde tijd met het oog op toekomstige actracties die ze zouden willen bouwen ik zou zeggen rick ga er voor dan is je toekomst verzekert bijzonder knap

  7. Reply
    Sander 15 januari 2011 at 02:59

    Wat ontzettend knap van deze jongen zeg! Ben erg enorm onder de indruk van wat hij op zijn leeftijd al kan, petje af!

  8. Reply
    skywave303 14 januari 2011 at 21:59

    Helemaal geweldig en dan zo'n doorzettings vermogen

    omdat ik weet dat Rick al een aantal keren de techniek

    van de bootjes op de track heeft verandert en steed met

    een beter resultaat. Complimenten hoor

    .

    Nob

  9. Reply
    Sjo 14 januari 2011 at 14:25

    "…en ik ben nu 16 jaar."

    Sprakeloos.

    Wat bouwt hij wel niet als hij 40 en voor de Efteling werkt? Inhuren die gast, nu!

    • Reply
      b.kempkes 23 januari 2011 at 22:19

      heelbiezonder

      ga zo door!

  10. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Sanne Brand, Bjarne de Bont en anderen. Bjarne de Bont heeft gezegd: RT @mancave_nl: Mancave's nieuwe Blog t Zelf-post: #Efteling-attracties in miniatuur: De maker aan het woord http://bit.ly/iazRxH #modelbouw […]

1 2 3 4

    Leave a reply

    Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.