Motortunen voor dummies PT I: Chiptuning

motortuning - chiptuning

Een nieuwe auto is eigenlijk nog niet helemaal af wanneer hij van de band komt rollen. Niet alleen hebben de ontwerpers veel coole details over het hoofd gezien, ook de motor kan wel een oppepper gebruiken. Daarom een korte inleiding in de kunst van het motortunen. Deel 1: Chiptuning. Met dank aan Patrick, een fanatieke lezer van Mancave.

Voor we beginnen. Wist je dat de Belgen de prestaties van hun auto’s voor aankoop omgekeerd tunen? Minder vermogen dus in plaats van meer. Dat heeft niets te maken met het intelligentieniveau van onze zuiderburen, maar in België betaal je wegenbelasting naar motorvermogen. Uiteraard worden de chips na verkoop alsnog de goede kant op getuned.

CO2-blaastest

Het ziet er naar uit dat we er in Nederland ook mee te maken gaan krijgen. De hoogte van je BPM is vanaf 2010 voor een groot deel afhankelijk van de CO2-uitstoot van je auto. Gaan we nu net als de Belgen massaal extreem zuinige muesli-auto’s aanschaffen om die even later flink op te voeren? De ambtenaren van Financiën hebben al aangekondigd maatregelen te zullen treffen tegen dit soort praktijken. Hoe dat eruit gaat zien kan je wel raden. Moet straks ook je auto langs de kant van de weg een blaastestje doen.

Chiptuning: hoe werkt het?

De meeste auto’s kunnen beter presteren. Met wat aanpassingen aan de tabellen van je motorregelapparaat (Electronic Control Unit) kan je het vermogen en de koppel (trekkracht) flink verbeteren. De winst die je maakt is afhankelijk van het motortype.

Voor de gewone atmosferische motor is de winst 6 tot 8 procent. Bij de zogenaamde ‘geblazen’ motoren (een motor met bijvoorbeeld turbo en/of compressor) kan dit oplopen van 20 tot 40 procent. Wat voor motor je ook hebt, het verschil ga je merken. Je auto trekt sneller op en reageert beter op het gas.

Verschillende methoden

Je auto chiptunen kan op verschillende manieren.

1. Je zet een compleet nieuwe chip in je auto. Dit is de voordeligste en voor de consument de meest aantrekkelijke optie. Je koopt dan een standaardafstelling.

2. Je gaat je chip handmatig finetunen op de rollerbank. Hier kan je iedere situatie simuleren en alle onderdelen van je motor perfect op elkaar afstemmen. Het resultaat mag er zijn, maar deze vorm van tunen kan flink in de papieren lopen. Alleen al het huren van een rollerbank kost 60 tot 100 euro per uur.

3. Je kunt ook je ECU voor de gek houden door de meetwaarden van de sensoren aan te passen. Bij deze vorm van chiptuning gebruik je een piggy-back of powerboxsysteem. Dit is een extra computer die je tussen de ECU en de sensoren plaatst. Het grote voordeel van een piggy-back is dat je je niet hoeft te verdiepen in de software van een merkspecifieke ECU. Simpel gezegd: een piggy-back werkt bij elk merk hetzelfde. Een ander voordeel is dat het makkelijker te verwijderen is wanneer je bijvoorbeeld je leaseauto weer moet inleveren of je auto verkoopt. De hardware kan je dan weer gebruiken voor een volgende auto, al moet je er wel een ander ‘programma’ op zetten. Je moet bij deze vorm van tunen trouwens wel goed weten wat je doet. Met een powerboxsysteem ontregel je het brein van je motor. Dit kan allerlei complicaties opleveren. Zo installeer je het:

Zelf aan de slag

Voor wie zelf aan de slag wil, zijn er systemen als Megasquirt of Kdfi beschikbaar. Dit zijn zogenaamde standalone ECU’s. Met de juiste kennis en de juiste onderdelen kan je elke motor op dit motorregelapparaat laten lopen. Je kunt hem dan zelf chippen met je eigen laptop! Het mooie aan Megasquirt is, dat je zelfs de computer zelf in elkaar moet solderen. Je bestelt deze namelijk in onderdelen.

Afhankelijk van je budget kan je ook kijken naar een stand-a-lone ECU van KMS of Adaptronic. Deze zijn kant-en-klaar, maar ook een stuk duurder. Voordeel daarbij is dat ze sneller zijn en meer opties bieden, zoals nog meer gedetailleerde tabellen voor meer kenvelden.

En dan…

Als je motor het gewenste vermogen (en natuurlijk een zo vet mogelijke sound!) heeft bereikt, dan kun je je eens wagen aan een krachtmeting met andere autotuners. Dat doe je natuurlijk op eigen terrein of een afgehuurd race-circuit 😉

4 Comments
  1. Reply
    P. Smet- Rdwkenteken.nu 19 juni 2017 at 18:57

    Hoi Timo,

    Bedankt voor je tip! Heb je ook enige idee waar ik het beste mijn apparatuur kan kopen/bestellen?

    Groet,
    P. Smet

  2. Reply
    Timo 10 december 2014 at 13:58

    Hier nog meer duidelijke informatie over het tuning proces van je auto.
    How does it work: http://www.mychiptuningfiles.com/pages/about

    Je kan het simpel zelf doen, als je de apparatuur zelf in huis hebt.

  3. Reply
    autos 31 maart 2011 at 12:11

    Ik heb mancave.conrad.nl gevonden via startpagina Goed gemaakt! Ik hoop wil ook zo een template gebruiken.

    Hoe heb je dit gemaakt?

    Groetjes,

    Deb

  4. Reply
    Arjen de Landgraaf 17 februari 2011 at 23:21

    Wat heb je voor een 1.4liter benzine Polootje?

    (Grapje)

    Leave a reply

    Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.