Motor-tunen voor dummies Pt II: mechanisch tunen

mechanisch tunen

Na een blog over chiptuning kon een blog over mechanisch tunen natuurlijk niet uitblijven. Voor de echte mannen die graag hun handen uit de mouwen steken. Met dank aan Patrick, een fanatieke lezer van Mancave. (Tip: neem eens een kijkje op zijn nieuwe site.)

Je wilt snel. Zo snel mogelijk. En een beetje lawaai is natuurlijk ook nooit weg. In de schuur staat nog een oude Renault 5 uit 1983. Bij een autohandel heb je een oude Rover 3500cc V8 benzinemotor op de kop getikt. Nou is het de kunst om die V8 in dat Renaultje te krijgen. Als dit dan het resultaat is, mag je wat ons betreft trots zijn.

In de tunerswereld wordt het vaker gedaan. Vooral in de Volkswagen-scene gebeurt het veel. Volkswagens zijn bijzonder geschikt voor een motortransplantatie. Bij de nieuwere modellen borduren fabrikanten vaak door op oude motoren. De motorsteunen zitten daardoor meestal op dezelfde plek, waardoor je met het uitwisselen van enkele onderdelen de motor passend kan maken zonder extra laswerk.

Racebusje

Een waanzinnig voorbeeld is deze T3 met Volkswagen Passat R36 motor en 2 turbo’s. Hier kwam overigens wel enig laswerk bij kijken.

TDI Tuning

TDI Motortunen

6 Comments
  1. Reply
    daihatsu crosser 24 juni 2013 at 20:57

    dat van die spagetti klop niet want die moet apart op de moter afgesteld worden een van een 1.6 en 1.3 verschillen door de tegendruk je kan dat dus self nooit maken!Het zal misschien wel leuker klinken maar je hebt er nix aan.!!

  2. Reply
    Roxy 7 juni 2011 at 15:29

    Inlaatpoorten van cilinderkop mogen inderdaad niet spiegelglad zijn. Wel kun je de gietnaden en dergelijke gladmaken. De auto gaat van dit soort tuning wel lekker herrie maken. Bij mijn racemonster zijn al deze punten grondig onder handen genomen en nu staat ie grommend, snuivend en stampend bij ieder stoplicht te wachten tot ie weer mag. Als er dan een KLPD auto naast je staat is dit toch iets minder relaxed.;-)

    Pluspunt: Als ik m`n gas loslaat ploffen er van die leuke vlammetjes uit m`n demperloze uitlaat. Mechanische tuning rules!!

  3. Reply
    raymon 19 februari 2011 at 01:03

    kun je voor mij ook zon spaghetti maken?

    wil er ook graag een hebben, maar is heel moeilijk aan te komen voor deze auto.

  4. Reply
    erik 26 januari 2011 at 23:14

    puntje 4 uitlaatspruitstuk

    'hier is goed te zien dat de trajecten ongeveer even lang zijn'

    ammehoela

    kijk maar een goed! het verschil tussen cil 1 en 4

  5. Reply
    ape 26 januari 2011 at 21:19

    goede tip randy, voor de verderrest, leuk als je van knutselen houdt maar geen idee hebt hoe je verder moet.

  6. Reply
    Randy Postma 22 januari 2011 at 11:53

    Ik zou tip 2 maar rap verbeteren voordat mensen echt hun inlaat gaan polijsten dankzij jullie geweldige advies. Als je de inlaatpoorten op je kop gaat polijsten dan krijg je minder werveling en word de benzine nevel minder goed gemengt met de lucht. Resultaat is dat je dan een slecht ontbrandend mengsel gaat krijgen. De uitlaatpoorten kan je wel polijsten en je inlaatbuis is ook niet zo'n punt maar de cilinderkop moet nooit te glad worden.

    Leave a reply

    Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.