Opblaasbare fietshelm: niet voor lul, toch beschermd

hövding - opblaasbare fietshelm

Laten we eerlijk zijn. Als je jezelf als Nederlander een beetje serieus neemt dan stap je niet op je fiets met een helm. Is gewoon not done. Oké, als je nog op de basisschool zit of je rijdt met 60 kilometer per uur op je ATB van een berg af dan mag het, maar anders is zo’n plastic pet op je kop niet heel goed voor je imago. Gelukkig is er nu Hövding, de opblaasbare fietshelm.

Amerikanen op rent-a-bikes

Kom met een fietshelm aanrijden als je met je vrienden op het terras hebt afgesproken en smalende opmerkingen zullen je ten deel vallen. Wij Nederlanders hebben het fietsen zo’n beetje uitgevonden – denken we – en een fietshelm is misschien te adviseren voor knullige Amerikaanse toeristen die op hun rent-a-bikes gevaar stichten in menig Nederlandse binnenstad: we gaan er zelf niet mee voor lul fietsen! Het gaat in ons land zelfs zo ver dat dé belangrijkste belangenbehartiger van fietsers – de Fietsersbond – helmdragers liever kwijt dan rijk is. Volgens de bond zou de helm fietsen een onveilig imago geven en ondermijnt het de fun. Tja, op die manier krijgt de fietshelm nooit een voet aan de trapper natuurlijk.

Airbag voor op de fiets

Gelukkig hoeft dat ook niet meer, dankzij de uitvinding van twee Zweedse industrieel vormgeefsters Anna Haupt en Terese Alstin. Zij ontwierpen een opblaasbare fietshelm – de Hövding –  die werkt als airbag. Hij zit tijdens het fietsen netjes verborgen in een kraag die je draagt. Mocht je onverhoopt vallen of aangereden worden dan knapt de kraag open en vormt een met helium gevulde helm zich om je hoofd die beschermt tegen de klap die komen gaat.

Blackbox en algoritme

Maar liefst zeven jaar research ging aan het ontwerp vooraf. De dames bestudeerden uren filmmateriaal en schreven een algoritme waarmee de Hövding ‘normaal’ fietsgedrag kan onderscheiden van ongelukken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de airbag plotseling afgaat als je toevallig even snel bukt om je fietssleutel te pakken. Verder beschikt het apparaat over een heuse blackbox, dus het algoritme wordt steeds verder aangescherpt met nieuwe data van ongelukkige Hövding-dragers. De batterij van de airbag kun je opladen via USB en gaat zo’n kleine 18 uur mee. Voldoende tijd dus om veilig mee uit te gaan én thuis te komen voor de meeste kroegtijgers. Goedkoop is de Hövding echter niet: je zult een kleine €400,- moeten neertellen voor de airbaghelm. Dus of deze innovatie in ons zuinige Nederland wél aanslaat is maar zeer de vraag.

Dit is een gastartikel van Gerrit Jan. Wil je ook guest bloggen op Mancave? Stuur een mailtje naar redactie[at]mancave.nl.

2 Comments
  1. Reply
    cees 18 juni 2017 at 16:50

    En wat nadat ie is geactiveerd geweest? weggooien?

  2. Reply
    Tanja 13 juni 2016 at 12:59

    Werkt dat echt? Zou wel een geniale innovatie zijn en kan misschien wel op alles worden toegepast. Misschien dat motorhelmen uiteindelijk ook wel kunnen verdwijnen. Liever een zachte landing op een kussen gevuld met helium, dan een keiharde klap met een kevlar motorhelm (haha) . Ben het type motorhelm echter nog niet tegen gekomen in het rijtje van verschillende soorten helmen (http://goedkope-motor.nl/kleding/motorhelmen, haha).

    Leave a reply

    Stuur mij een email bij nieuwe reacties op deze blogpost. Je kunt je ook inschrijven zonder zelf te reageren.